Om klubben

Historik

Någon veteranbilklubb bildades inte i vårt land förrän 1955, då Automobilhistoriska klubben bildades i Stockholm som den allra första. Samma år bildades även T-Ford-klubben. Automobilhistoriska klubben började 1957 utge tidningen Autohistorica. I deras första nummer skrev vår klubbs grundare Eric Löfberg artikeln ”Fordon från Fordom”.

Svenska Veteranbilkubben bildades 1959 av Eric Löfberg, som var klubbens ordförande fram till sin bortgång 2004. Ordförandeskapet övertogs då av sonen Eric Jr Löfberg. Klubben är alltså Sveriges tredje äldsta klubb för veteranfordon. Under klubbens tidiga år verkade man bland annat för att slippa importavgifter för veteranfordon. Därefter arbetade klubben för att få skattefrihet för bilar äldre än 30 år.

- 1969 ordnade klubben 50% rabatt på försäkring av veteranfordon

- Klubben förmedlade delar och hela bilar till sina medlemmar utan att ta ut någon vinst

- Klubbens har sedan grundandet samlat på sig stora mängder motorlitteratur, såväl svensk som utländsk

- Redan i mitten av sextiontalet blir vi Sveriges största veteranfordonklubb

- Autoveteranen, klubbens tidning har utkommit sedan klubbens grundande

- Flera veteranbilsrallyn ordnades, såväl större som mindre utflykter

- Klubben anordnade Sveriges första veteranmarknad i slutet av 60-talet

Många klubbar ingår idag i ett riksförbund MHRF. Svenska Veteranbilklubben har valt att vara en fristående förening helt utan anslutning till andra intresseorganisationer.

Klubben idag

Idag har Svenska Veteranbilklubben drygt 6000 medlemmar med sammanlagt nära 7500 fordon. Klubben är rikstäckande. Klubben har avtal med försäkringsbolaget IF och kan erbjuda medlemmarna mycket fördelaktiga försäkringar för bilar, bussar, lastbilar motorcyklar och mopeder. Klubbtidningen Autoveteranen ges ut med upp till 4 nummer per år och är numera helt i färgtryck. Klubben har sitt kansli i Forshaga där vi hanterar medlemsregister, försäkringar och det redaktionella arbetet med Autoveteranen.

Medlemskap

Medlemsförmåner för 350 kronor per år är tidningen Autoveteranen, fri annonsering, hjälp med reservdelsanskaffning, värderingar och förmånliga så kallade samlarfordonsförsäkringar. Vi tecknar sedan 1965 ytterst förmånliga försäkringar för entusiast- och samlarfordon. Helförsäkring för en bil som är 30 år eller äldre kostar exempelvis 881 kronor/helår (för bilar med ett värde upp till 300.000kr) men även halvförsäkringar kan tecknas, liksom garage- eller avställningsförsäkringar.

Medlemsavgiften

Medlemsavgiften på 350 kronor betalas av nya medlemmar direkt efter anmälan. Därefter årligen, samma kalendermånad medlemsskapet tecknades. Om medlemsavgiften inte betalas upphör medlemsskapet. Kom ihåg att giltigt medlemskap är en förutsättning för den förmånliga fordonsförsäkringen.